Resum del col·loqui “La llei de costes, en què ens
afecta?”, 14 de febrer de 2014, a càrrec de Lluís-Xavier Toldrà, advocat i vicepresident de
Depana.
(sinopsi de Jordi
Banyeres , a qui corresponent totes les errades i oblits).
Context de la Llei
Segons WWF-Adena la conca mediterrània és una
de les regions amb màxima biodiversitat mundial (el que en anglès s’anomena hot spots).
Alhora, la costa mediterrània és un dels
objectius principals del turisme de masses. Com mostra el mapa següent,
Catalunya i la Provença són els punts que en reben el major impacte
.
A Catalunya, el turisme representa el 15% del
PIB. Aquest flux humà, basat en el model de les 5 S (sorra, sol, sangria, sexe i sea) ascendeix a uns 10 milions/any i provoca un altíssim
desenvolupament urbanístic. El clixé posa Lloret com a referent, si bé aquest
municipi està prou ben gestionat.
El paradigma de bona gestió dels costers
l’aporta l’Estat francès amb el Conservatoire de l’espace littoral
et des rivages lacustres. Del 1975 ençà ha anat adquirint espais, parcel·la
a parcel·la, i gràcies a la seva competència ha consolidat un sòlid prestigi,
fet que justifica que els particulars li facin dacions o l’anomenin hereva de
propietats ubicades en la franja marítima.
Un altre model prou interessant, encara que no
pas limitat a la costa, ens el dóna Itàlia, amb la xarxa Oasi WWF Italia.
A casa nostra, el model més semblant és la Xarxa
d’Espais Natura, de la Fundació Catalunya la Pedrera (ex-Fundació Territori
i Paisatge, que depenia de la Caixa de Catalunya).
Punts
principals
L’objectiu explícit
de la Llei és, com en reitera l’exposició de motius, proporcionar “seguretat jurídica establint un
marc en el qual les relacions jurídiques en el litoral puguin tenir continuïtat
a llarg termini”. La proximitat del 2018, any en el qual començarien a
extingir-se les concessions atorgades als antics propietaris que van veure
transformats els seus drets de propietat en concessió administrativa per la
Llei de Costes de 1989, “n’ha aconsellat regular-ne la pròrroga, preveient un
nou termini de fins a setanta-cinc anys.” Així, la nova llei concedeix una
amnistia generalitzada a les construccions fora d’ordenació dins del domini
públic marítim, i amplia les concessions anteriorment vigents de fins a 30 anys
als 75 anys, i permet una pròrroga dels drets d'aprofitament atorgats a
l'empara la normativa anterior, també de 75 anys, computables des de la data de
la sol·licitud (amb independència del termini que resti per a l’extinció de la
concessió). Però el disbarat no acaba pas ací:



Canvia la definició
de la Zona marítim-terrestre –encara
que el detall recaurà en el reglament que ha de desenvolupar la llei- amb
exclusió de les zones creades artificialment (com ara les granges d’aqüicultura,
salines, etc.).



La Llei considera, per primera vegada, les “urbanitzacions marítimo-terrestres”
(del caire d’ Empúriabrava) : el terreny inundat s'incorpora al domini públic
marítim-terrestre, excloent-ne els punts d’amarratge. Dit altrament: l’aigua és
pública, i el moll, privat.
La Llei remet a un
Reglament el desenvolupament del règim d'ocupació i ús de les platges, però preveu un règim distint
per als seus “trams naturals” i els seus “trams urbans”. En les “platges
urbanes” el nivell de protecció serà menor, i així preveu que podrà
autoritzar-s´hi la celebració d'esdeveniments d'interès general.
Això entra en
conflicte amb l’Estatut de Catalunya que atorga competència exclusiva per a
l'establiment i la regulació dels plans territorials d'ordenació de l'ús del
litoral i de les platges.
Alhora, en la seva
pugnacitat centralitzadora, la Llei possibilita que l'Estat suspengui els actes
i acords dels ens locals que afectin a la integritat del domini públic
marítim-terrestre.
Econòmicament, la nova Llei és inequívoca: el cost de la nova fitació, del retorn
del sòl públic i de les obres de protecció adients, sempre van a càrrec de
l’erari públic, és a dir, dels impostos de la ciutadania.
Finalment, la Llei pateix de mala tècnica jurídica:


Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada